Преди повече от три години написах първата версия на тази статия, като втора не беше планирана. Признавам обаче, че подцених темповете на прогрес и развитие на технологиите и само 36 месеца по-късно нещата стоят малко по-различно, това е и причината за новия материал. Върху принципите на действие на електромобилите срещу колите с двигатели с вътрешно горене няма да се спирам отново, в първата статия има доста по темата. Какво се промени?

Политика на виновните

Сигурно помните скандала, наречен удобно „Дизелгейт“ от колегите – монтирането на устройства от Volkswagen, които заблуждават тестовете за вредни емисии при дизеловите модели на компанията. Освен огромните санкции, лошия имидж и черен пр, който си докараха германците, цялата случка имаше много повратна роля за цялата автомобилна индустрия. Оставяме настрана факта, че и други марки от VAG са ползвали подобни техники за заобикаляне на регулациите. Резултатът беше тотално посипване с пепел на метафоричните дизелови глави и обръщане към електромобилите.

oVWwr87

Вината и действията на германците напомнят на срама след Втората световна война и няма да се извинявам за сравнението. Много скоро след утихването на скандала се появи информация, че Германия иска да забрани двигателите с вътрешно горене от 2030-а година. След това VW излязоха със смелата мечта да имат модел с пробег поне 300 мили и 15 минути пълно зареждане. Всичко това, след като компанията пусна E-Golf версията – повече за демонстрация на посоката, отколкото като реален автомобил – 84 мили с едно зареждане са малко дори за градска кола, да не говорим че пълненето на батериите от нормален контакт отнема 7-8 часа. За да бъде изявлението достатъчно силно, VW наля 300 милиона в изграждането на 450 станции за зареждане на електромобили.

За съжаление или радост автомобилната индустрия е серия от скачени съдове и много скоро останалите играчи започнаха да взимат пример. Volvo също обявиха промяна в политиката и новоотрита любов към електромобилите (технология на повече от 100 години, но все пак – по-добре да се сетиш късно, отколкото никога, нали?). Първият изцяло електрически модел на шведско-китайската компания трябва да се появи на пазара до 2019-а година. Toyota, която се счита за пионер в хибридите със своя Prius, също направи рязък завой. Водородните коли, които бяха много силно звено и по които се работеше усилено през последните години, бяха напълно зарязани в полза на по-конвенционалните електромобили.

Факторът Илон Мъск

Няма как да пиша материал за електрически автомобили и да не спомена Илон Мъск. Дори не заради скорошната премиера на дългоочаквания Tesla Model 3 – по-достъпният електромобил, който трябва да запознае средностатистическия червеноврат Джо с технологиите на бъдещето (които са на повече от 100 години като дизайн, но все пак). Всъщност, след като отварям тази скоба за втори път, ще ви подлея още малко информация за обща култура. Първите електростатични двигатели са дело на монаси през далечната 1740-а, а електромоторът, какъвто го познаваме, се появява в пълен блясък 1828-а, след като унгарски физик, чието име едва ли ще запомните, демонстрира система с ротор, статор и комутатор. Обратно на Илон и Tesla.

tesla-ceo-elon-musk_5d384e5c-ede9-11e6-b027-79cd43623672

Не знам дали Мъск е луд, гений или както се случва обикновено – и двете. Знам само, че ако хората стъпят на Марс докато съм жив, ако пътуването в подземни вакуумни тунели стане реалност, ако по улиците има коли, които се движат с електричество (добито от соларни или вятърни ферми), аз лично ще бъда много доволен журналист пък и човек. Фактите около Tesla са малко противоречиви, но истината е, че компанията все още работи на загуба (вече повече от 14 години) с надеждата да обърне статуквото. Далеч съм от мисълта, че Мъск прави това алтруистично и безкористно – така не се става милиардер. Безпорно след 5 или 10 години, когато вълната се обърне, както казват англичаните, Tesla ще започне да печели масивно и всичко ще си дойде на мястото. Но въпреки това, се изисква кураж и топки, за да се движи технологичният прогрес по този начин.

Успехът на Tesla Model S (комерсиален, а не финансов) също има немалка роля в отварянето на света към електромобилите. Няма как подобни инвестиции – от рода на милиарди долари – да останат незабелязани. Все още обаче има една друга клика, която е мощна, по-мощна от всякога.

Какво ще правим с шейховете?

Добре, да свалим малко градуса на драматизъм – петролните магнати отдавна не са това, което бяха. А именно – пораснали деца, които набиват всичко изкарано от кладенците в позлатени Ламборгинита и хайвер от летящи риби (такива има, но не знам дали дават ядим хайвер – схващате метафората). Да вземем например Дубай – градът се стреми да влезе в 22 век преждевременно – пожарникари с джетпакове, роботизирани полицейски участъци, 3D отпечатани сгради, едноместни дрони-таксита, план за град на Марс! Разбира се, в голяма степен тези начинания все още са финансирани от петролния бизнес, но не се заблуждавайте – шейховете усещат накъде духа вятъра. Ако се поразровите в търговските регистри по света или еквивалента им, ще откриете, че зад много компании стоят Абдул бин Рашид или подобни хубавци – включително компании, които се занимават с производство на батерии за електромобили или дори самите коли.

RTSFNXA-ed-980x633

Това идва да покаже, че искаме или не, преходът ще се случи и то по-бързо, отколкото сме очаквали. Изглежда старите метални кутии, в които течно гориво се възпламенява в контролирани експлозии, са на път да останат в музеите. Ще ми липсва ли шумът на форсиран двигател с вътрешно горене? Смяната на предавки, звукът от изпускателната система? Това е предмет на друг материал.