Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
PR ЗОНА
08 дек
2017
   

Преглед на тенденциите и обобщение на ERP пазара през 2017

1830 прочитания

Какви нови и интересни неща може да ни разкаже Пламен Боев, СЕО на Елит Софтуер

В края на всяка година винаги се опитваш да обобщиш информацията и опита си от изминалите месеци и затова ми се стори интересно да прегледам световните тенденции в ERP индустрията, как те рефлектират у нас, кое е важно за българските потребители и как нашата компания реагира на новите предизвикателства и желания на клиентите.

Индустрии, ERP внедрявания


Сред респондентите на изследването, най-голям дял имат компаниите в сферата на Дистрибуцията и Производствените компании, следвани от тези в сферата на образованието. В България не се провеждат толкова детайлни проучвания, но структурата на клиентите е различна. Това означава, че доставчиците и консултантите на ERP софтуер имат доста голям потенциал за развитие в нови индустрии – образование, здравеопазване, строителна индустрии. Според мен, също така не е изчерпан потенциала и на „стандартните“ добри за ERP софтуер сфери – банки, телекомуникации, производство.

Мотиви за покупка и имплементиране на ERP софтуер

Изводи за българския пазар: Главният мотив, който срещаме на пазара в България е идентичен с този от развитите пазари – покачване ефективността на бизнеса. Навсякъде по света клиентите разбират, че ERP системите им помагат да станат по-конкурентноспособни, по-ефективни, а и самите ERP системи стават по-достъпни като цена. Това определя и желанието на компаниите за модерно управление на данните и информацията, оттам и на компанията.

Типове ERP имплементации

Данните от Северна Америка показват 21% спад на компаниите имплементиращи Облачни услуги (Cloud ERP). За нашата страна това не е релевантно и в България облачните услуги показват стабилен ръст.

Също така, обаче, в данните виждаме 10% ръст на компаниите ползващи софтуера, като услуга (SaaS) и 11% ръст на компаниите със стандартни, стационални инсталации.


Какви са мотивите на компаниите и защо облачните услуги отбелязват така значителен спад?

72% от компаниите изтъкват като причина страха от загуба на данни. Други 12% имат опасения за сигурността на данните.

Изводи за българския пазар: Факт е, че винаги ще има бизнеси, които не биха поверили данните си на никого – банки, телекоми и други голями компании. Затова и тези 12% са абсолютно нормално количество.

В България (както и в Северна Америка) сделките със ERP, като услуга имат стабилен ръст по една проста причина – ползването на софтуер под наем дава възможност на всяка средностатистическа компания да ползва професионален софтуер. Това вече не е привилегия само на богатите и огромни компании.

Защо има отлив от облачните услуги в чужбина?

Да, в България има стабилен ръст, както вече казах, но базата, от която се тръгва е доста ниска и все още притокът на компании е постоянен. Нашата компания ще има предвид тази тенденция и през 2018 година ние ще помислим доста при планирането и изобщо при стратегията си за продажби на тези услуги.

Има няколко потенциални проблема, пред Облачните услуги и основните са, че компаниите, които ги налагат на пазара и предлагат подобни продукти така и не успяха да обяснят на клиентите си, на разбираем език, какво е това Облачна услуга. Съответно потребителите са объркани и понататъшното приемане на тези услуги винаги ще има известна „сянка“ от това неразбиране.

Не само нашата компания, но и голямото болшинство доставчици на подобни услуги предлагат надеждна, сигурна и отлична услуга, но това не е достатъчно. Трябва и да го обясним на хората.

Резултати от имплементацията на ERP софтуер

Все пак имаме 26% респонденти, които оценяват имплементацията като провал. Трябва да имаме предвид, че понякога имплементацията е дълга, скъпа и изисква значителни разходи на време от служителите, а също и на промяна на навиците на работа. Това, разбира се е изнервящо.

Как решаваме подобни драми в Елит Софтуер?

Първо, процесът на имплементация трябва да бъде обяснен много добре на бъдещите потребители. Когато човек знае всички детайли и те са му представени съвсем честно и откровено, то той е подготвен за трудностите и ги приема по-спокойно.

Второто нещо е да работим непрекъснато за подобряване на процесите ни на имплементация. В това отношение всяка компания, която е доставчик на нещо – от сладолед до ERP система, винаги има какво да направи и подобри. Ние отлично знаем това и стъпка по стъпка, в течение на години работим по тези въпроси. Фактът е, че във никакъв случай нямаме толкова голям процент потребители, които да окачествят имплементацията като провал. Да, трудна е, да, продължителна е, но изискванията на съвременните сложни пазари не предполагат прости и магически решения, които да оправят всичко веднага и без усилия.

Възвръщане на инвестицията в ERP софтуер

Това е друг момент, който интересува абсолютно всички потребители. Бъдещи и настоящи. Тук има разлики за различните пазари, но мисля, всеки ще може да се ориентира и да прецени възвръщаемостта за своята компания.

Данните отново са достатъчно красноречиви, за да се налага да ги коментирам. Също така не сме провеждали изследване, за колко време възвръщат средствата си нашите клиенти, но мисля, че са приблизително в същите граници.

Главни изводи от данните

Това, което виждам в изследването е помъдряване на компаниите и тяхната различна реакция на промените в правене на бизнеса. Клиентите са станали по-умни и по-бързи в реакциите си спрямо конкурентите и пазара.

Защо мисля така? – Компаниите вече инвестират средства и в промяна на организационните си структури и начина на работа. Мениджмънта на бизнес процесите е във фокуса на събитията. Ако сложиш страхотна ERP система на върха на неефективен процес, то и резултатът от нея няма да бъде особено добър. През тази година все повече компании осъзнават този факт и взимат бързи мерки.

Тези две неща – Промяната на организацията и структурата и промяната на бизнес процесите ще бъдат и през следващата година двата важни фактора, които ще дават разликата между успешните и неуспешните проекти за внедряване на ERP системи. Още повече, че във всяка компания има различни субективни мерки за успех, неуспех, бюджет, възвръщаемост, очаквания и т.н., различни фактори, затова и е необходим доста сериозен фокус върху горните два ключа към успех – организация и бизнес процеси. 

Пълната версия на анализа можете да намерите на https://zeron.bg

абонамент за бюлетина