Тази седмица екип изследователи от Колежа Дартмут обявиха вълнуващи и малко отблъскващи медицински открития. Едноклетъчен паразит, който е откриван най-често в котешките биологични отпадъци, показва многообещаващи резултати при третирането на ракови заболявания. Учените дори вярват, че паразитът може да им помогне да създадат персонализирани ракови ваксини.

Самият паразит се нарича Toxoplasma gondii и е доста опасен за хората. Имунната система на хората обаче атакува този микроб по начина, по който атакува и туморните клетки. Професорът от Дартмут Дейвид Бжик, който е и водещия учен в изследването, казва, че паразитът може да стимулира точния имунен отговор, който е необходим, за да се справи организмът с рака.

Изследователите са създали специална ваксина, която е имунотерапевтична – тя стимулира имунната система да атакува раковите клетки, а ранните резултати показват, че методът работи. Според наскоро публикувания научен труд, ваксината е била тествана на мишки с много агресивни форми на меланома и рак на яйчниците, и е показала безпрецедентен процент на преживяемост при тестовите субекти.

Сега учените са изправени пред предизвикателството да адаптират ваксината за хора. Като всяко експериментално изследване и тук ще мине доста време преди да се появи краен медикамент (ако изобщо се стигне до там), но резултатите са наистина обещаващи. Забавно е също как ключът към едно от най-тежките заболявания на съвременната цивилизация може да лежи под носа ни. И да не ухае много приятно, също така.

По материали на Gizmodo.com