Водата в течно състояние се счита за най-важния елемент с търсенето ни на извънземен живот, така че последното откритие на водни изхвърляния от планета-джудже тук, в нашата Слънчева система, кара астрономите да потриват ръце със загадъчни усмивки.

„За първи път засичаме водни пари на Церера или който и да е друг обект от Астероидния пояс. Това дава доказателства, че повърхността на Церера е покрита с лед и има атмосфера“, пише Майкъл Кюперс, водещ учен от Европейската космическа агенция (ESA) и автор на научен труд, публикуван в Nature.

Екипът, направил откритието, е използвал космическия телескоп Хершел, най-големият инфрачервен астрономически уред – неговото 3,5-метрово огледало обикновено се използва за засичането на студени и далечни обекти. Когато учените от ESA обаче насочили телескопа към Церера – планета-джудже в астероидния пояс между Марс и Юпитер, били изумени да открият водните изригвания от планетата.

Церера е с диаметър под 1000 километра и първоначално е класифицирана като астероид през 1801 г., но днес астрономите я приемат за планета-джудже, имайки предвид формата и размера й – тя е по-голяма от астероидите и по-малка от нормалните планети.

Учените от ESA предлагат хипотезата, че водните пари може би се дължат на слънчевата радиация, която загрява ледената повърхност на планетата, ледени вулкани, гейзери или друг вид криовулканизъм, подобно на спътника на Сатурн Енклад. Независимо от причините за тези изригвания, изследователите ще имат възможност да надникнат към явлението, когато сондата на NASA Dawn премине наблизо следващата пролет. Само можем да гадаем какво ще открие там.

По материали на NASA