Според ново изследване, публикувано в изданието Proceedings of the National Academy of Sciences, мозъчните клетки, взети от мишки и имплантирани на плъхове, оцеляват колкото и плъховете – а това е два пъти повече от средната продължителност на живота на обичайната мишка.

Това откритие противоречи на една теория за стареенето, според която продължителността на живота на един организъм е генетично обусловен и клетките в тялото умират по приблизително едно и също време.

Група италиански изследователи трансплантирали боядисани в зелено неврони, взети от ембриони на мишки, в мозъците на зародиши на плъхове. След три години, когато плъховете наближавали края на живота си, били евтанизирани, а мозъците им били подложени на анализ, за да се провери какво се е случило с имплантираните неврони.

Мишите клетки се били присадили към мозъчните клетки на плъховете и формирали работещи неврони. Все пак били останали по малки на размер от невроните на обикновените плъхове, но забележителното тук е, че клетките, взети от мишки, остарели с темпото на невроните на плъховете, което е два пъти повече в сравнение с продължителността на живот на средностатистическата мишка.

Ако невроните могат да живеят по-дълго от донорите, то по-дългата продължителност на живота може би не значи задължително влошаване на мозъчното функциониране. Това може да се окаже вярно и по отношение на други бозайници – включително хората, твърди водещият автор на изследването Лоренцо Маграси. Откритието може да има влияние върху проучванията, свързани с болестите на Паркинсон и на Алцхаймер.

По материали на http://www.popsci.com