Хората, приматите и кучетата реагират негативно, когато другите получават по-добри награди, ако са свършили съвсем същата работа като тях. Ново изследване откри, че враните и гарваните също негодуват срещу несправедливостта. Това е първият случай, в който учените откриват, че животно, което не е бозайник, реагира на подобни ситуации. Знанието за това кои животни имат усещане за справедливост (рибите примерно въобще не забелязват такива неща) помага на изследователите да открият как това чувство е еволюирало.

За изследването, по-късно публикувано в изданието PLoS ONE, двама биолози от университета на Виена обучили шест черни врани и четири гарвана да обменят малки речни камъчета срещу храна. След това учените разделили животните по двойки за провеждането на серия експерименти като във всяка двойка имало птици от един и същ вид.

Когато птиците видели, че партньорът им получава храна безплатно, без да трябва да разменя камъчета за нея, започвали да разреждат случаите, в които самите те се „разплащат” за вечерята си. Понякога дори птиците, които били ощетявани, давали камъчетата си, но отказвали да приемат наградата срещу тях.

Според други изследвания чувството за справедливост е еволюирало няколко пъти при животни от различни видове и дори родове, допълват учените от университета на Виена. Знанието за това какво е честно е свързано с кооперативното поведение при видовете. Това е логично при враните и гарваните, които са склонни да сформират съюзи и споделят храна и информация.

По материали на http://www.popsci.com