Светът на микроскопските проучвания се променя – от изследване на снимки към гледане на цели 3D отрязъци от филми. Двама учени са открили начин да генерират холографски изображения на клетки от наноскалата и да наблюдават как клетките реагират при различни обстоятелства.

Двамата изследователи от EPFL във Франция описват в изданието Nature Photonics как са се справили с новата технология. Първо те избрали студен лазер (тоест такъв с нисък интензитет), за да не изпържат клетките. Лазерът върти светлината си около пробната клетка, а междувременно холографска камера заснема изображението от всеки ъгъл. След това компютърна програма преобразува холографските картини в 3D филм като целият процес по обработването на снимките отнема около час. Друго преимущество е, че видът контраст, използван в неподвижната фотография, не е необходим за заснемането на клетките по тази технология, а това редуцира риска от изкривяване на резултатите.

Завършеното холографско видео на клетките след това може да бъде разрязано дигитално, за да се изследват вътрешностите – ядрото, мембраната или митохондриите – на филмовата звезда. Други изследователи могат да използват тази техника, за да проучат реакцията на клетката към различни медикаменти или токсини в реално време.

Учените планират скоро да разработят и инстантна версия на техниката за холографско видео.

По материали на http://www.popsci.com