Космическият апарат на NASA Dawn е открил органични съставки на Церера, планетата-джудже в астероидния пояс между Марс и Юпитер. Индормацията е публикувана днес в изданието Science. Ограничните съставки са градивните елементи на живота тук на Земята. Днешното откритие, в комбинация с факта, че на Церера има вода в изобилие, предполага, че на планетоида може би се е развил примитивен живот. Това коментира Майкъл Куперс – планетолог на Европейската космическа агенция. Важно е да се отбележи, че засега няма преки доказателства за наличието на подобен живот на Церера, въпреки подходящите условия.

Международен екип от учени е успял да засече органиката, използвайки спектрометъра на Dawn, който се намира в орбита около Церера от 2015-а година. Спектрометърът се е фокусирал върху зона около кратера Ернутет и е открил метил и други съединения от метиленовата група. Въпреки че не е ясно какви са конкретно химическите съединения, учените знаят, че те са подобни на хидрокарбоните, които изграждат минерали като асфалтит и керит.

Оказва се, че тези органични молекули са били създадени на Церера, вместо да бъдат донесени от метеорити или комети. Горещината от сблъсък с подобно тяло би разрушил органичните съединения, а разпределението им също подсказва, че те не са били донесени на планетоида. Изследователите смятат, че органиката се е формирала в недрата на Церера – все още обаче не е ясно какво е накарало тези съединения да мигрират към повърхността.

Това е първият случай, в който биват засечени органични молекули в астероидния пояс. Тази информация, заедно с откритията, които направи мисията Rosetta до кометата 67P, дават доказателства, че сложните органични молекули и дори аминокиселините са често срещани дори на малки космически тела, а водата се среща в изобилие в астеродиния пояс.

Освен че подобна идея е много вълнуваща за учените, тя може да обясни как Земята е получила водата и градивните елементи, необходими за зараждането на живот. Планетарните учени смятат, че в ранните си дни нашата планета е била прекалено гореща, за да могат тези съставки да се зародят на нея и тя ги е получила от астероиди и комети.

Церера има изключително рядка атмосфера, а температурата на повърхността е под минус 100 градуса. Въпреки това, под повърхността има големи залежи от воден лед и може би дори течен океан. Във вътрешността на планетоида може би има достатъчно остатъчна топлина, за да осигури необходимите условия за поддържането на органичен живот.

organic-concentrations-ceres