Учени от Университета на Оулу са открили нов материал, който може да превръща три различни вида енергия в електричество. Материалът принадлежи към класа на минерала перовскит, който е известен на учените със свойствата да превръща дадени видове енергия в електричество. Новосъздаденият кристал може да превръща видима светлина, топлина и налягане в електрическа енергия. Както и останалите минерали перовскит, новият кристал е фероелектрически – в него има малки електрически диполи, които при физическа промяна в материала се преместват и създават електрически поток.

Научният труд е публикуван в Applied Physics Letters инадгражда предишни изследвания, които са показали способност на кристала да превръща видима светлина в електричество. Предишните експерименти обаче са били проведени при температури близки до абсолютната нула, докато новото изследване работи със стайна температура. Учените са наблюдавали механизма, чрез който материалът превръща светлината в електричество, като същевременно са следили налягането и температурата.

Въпреки че този материал може да превръща тези три вида енергия в електричество, той не е толкова ефективен, колкото по-специализирани материали. Изследователите се надяват да подобрят свойствата на кристала, за да изстискат максимално полезно действие от него. Подобен материал може да има много приложения както в чисто потребителската сфера на Интернет на нещата, където различни нискоенергийни устройства ще могат да се захранват от промените в околните условия, така и в по-специализирани космически мисии.