Както много други сфери, и часовникарската индустрия чувства забавянето на икономиката през последните години. Все пак съществуват някои положителни области за вероятен растеж през следващите няколко години.

Ето най-напред някои данни за състоянието й за 2017 година. Първо, тя се свива по размер. През последните 10-15 години часовникарската индустрия е нараснала повече, отколкото пазара на часовници може да поддържа. Това означава, че са произведени повече часовници, отколкото могат да бъдат продадени. Когато има свръхпроизводство, това води до редица проблеми, включително неща като практика на намаление на цените, сериозна загуба на изключителността за представяне на марката и цялостно влошаване на стойността на бизнес практиките навсякъде. По този начин часовникарската индустрия трябва да предвижда намаляване на общото производство до обеми, които пазарът действително може да понесе, измерени чрез обема на часовниците, закупени от крайните потребители. По-малко произведени часовници означава по-малко пари, което от своя страна означава по-малки фирми и по-малко служители. Следователно часовникарската индустрия понастоящем е във фаза на преструктуриране и ще продължи да се свива до размера на идеалното съотношение между продажбите и производството. Тази базова линия на производство трябва в идеалния случай да бъде действителният брой часовници, продавани на крайните потребители в тази пазарна среда. След като се установи базовата стойност на продажбите, марките могат да започнат отново да се изграждат и да отчитат растеж.

Трудно е да се намери растеж на пазар, където нещата стават все по-малки. Все пак през следващите няколко години ще има много области на растеж. Всяка от следните области на растеж е свързана с потребителските разходи както по отношение на продуктите, които хората искат, на местата, където те действително ги купуват, така и на услугите, които ще бъдат необходими в часовникарската индустрия в не толкова далечното бъдеще.

Съсредоточаване на пазара в големите бизнес градове

Повечето от страните, които традиционно внасят най-големите обеми от швейцарски луксозни часовници, са преживели сериозен спад във вноса на часовници през последните няколко години. Въпреки това все още има места по света, където компании се занимават с този бизнес на доста печелившо ниво. Всеки път, когато хората придобиват големи количества разполагаем доход и се движат в среди, където става социално полезно да се покажат на другите със своя статус, те ще продължават да купуват часовници от висок клас. Съответно най-добрите места в света за купуване на маркови часовници, особено от висок клас, продължават да бъдат тези типове местоположения като големите мегаполиси. Не случайно Ню Йорк, Лос Анджелис, Токио, Хонг Конг, Сингапур, Лондон, Дубай и други подобни бизнес центрове са местата с най-продаваните часовници. Луксозните магазини за часовници в големите бизнес градове трябва да приемат, че всеки от техните клиенти е образован, проницателен, сложен, нетърпелив и взискателен. Тези клиенти харчат за забавление и опит, а не за жизненоважни цели. Всичко това предполага, че статусът на луксозния часовник от висок клас ще остане важен. Това, че индустрията се намира в спад не означава, че потребителите вече не искат хубави часовници. По-скоро данните показват, че клиентите искат цени, които по-добре съответстват на действителната стойност, а също така, че искат по-добър избор, а не по-голям избор.

Стартиращи бизнес райони

Не е случайно, че Северна Калифорния и Силиконовата долина в САЩ са сред най-силните съвременни пазари за луксозни часовници, както и Азиатските пазари в лицето на Хонг Конг и Китай. Мястото, където се създава иновативен бизнес и където има общ предприемачески дух с талант и пари, е солидно място за продажби на маркови часовници от висок клас.

Технологии за проследяване на часовниците

За разлика от други ценни предмети, като например автомобили или дори изкуство, часовниците имат ужасно малък процент на проследяване. През последните няколко години се правят опити да се улесни проследяването им. Марките дори насърчават хората да регистрират часовника си, за да може да се проследява какво се случва с него. Индустрията за луксозни часовници е узряла, за да бъде въведена технология, инсталирана в часовниците, която им помага да бъдат проследявани от собственик до собственик и местоположение до местоположение, а също така кога, къде и от кого са обслужвани. Такава технология би могла да се възползва и от възможността за локално записване на цифрова информация вътре в самия часовник. Намирането на възможност за проследяване може да помогне за предотвратяване на сивия пазар, създаването на реплики, кражби и измами, както и за потвърждаване на автентичността на часовника. Този последен елемент е много важен, тъй като луксозните часовници обикновено имат живот далеч отвъд първия си собственик. Новите купувачи на оригинални часовници могат да използват технологията за проследяване, за да се чувстват уверени, че купуват автентичен нов продукт и особено втора ръка.

Реклама и маркетингови решения

Часовникарската индустрия, както и другите индустрии за луксозни стоки, е изцяло насочена към маркетинга. Най-големите и най-успешните марки като Rolex, Omega и TAG Heuer са марките, които харчат най-много пари за реклама. Ако се приеме идеята, че марките за часовници изискват адекватен маркетинг, за да процъфтяват, тогава трябва да се приеме и идеята, че те трябва да положат ресурси и усилия, за да създадат подходящ и висококачествен маркетинг. Много брандове разчитат предимно на това да правят висококачествени часовници. А разгласяването на информацията и достигането до възможно повече таргет потребители е не по-малко важно.

Дизайнерски часовници

Модните часовници разчитат на силната култура на часовниците от висок клас, за да се изхранват и предлагат продукти на цени, които нелуксозните купувачи могат да си позволят. Често часовник на известна дизайнерска марка се свързва с лукс, което не винаги е реално така. Големи часовникарски групи като Fossil и Movado създават голяма част от модната индустрия в бранша, като произвеждат сравнително евтини кварцови часовници с масови пазарни дистрибуторски канали. Често пъти модни часовници се произвеждат като част от лицензионно споразумение с популярна марка за облекла или лайфстайл. Дизайнерските часовници са успешни поради сравнително достъпната им цена и известното им име и са отличен вариант за потребителите, които предпочитат този тип продукти.

Независимо от трудните икономически времена в световното производство при много браншове, производителите на часовници имат опции в каква насока да насочат своите усилия, за да се задържат по печеливш и успешен начин на пазара в световен мащаб. Резонно, най-гъвкавите и най-креативните, ще бъдат най-успешни.

Автор: Мегамол за часовници