Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Как да продаваме снимките си онлайн?

25 февруари 2018
5693 прочитания
6 одобрения
3 неодобрения

Фотографията не е лесна работа. Да хванеш забележителна снимка не изисква единствено умения, но и понякога смелост, както и вроден артистичен талант. Ерата на смартфоните направи така, че всеки да помисли, че е фотограф. Затова и е напълно възможно снимките, които правите със смартфона (или цифров фотоапарат по избор) да ви заработят някой и друг лев, независимо дали се считате за професионалист или не.



Важно е да уточним, че тук не става въпрос за активни фотографски професии, като снимане на сватби, спортни събития, кулинария, мода, бебета или снимки на тех продукти. Оставете тези на про-тата. Тук говорим за пасивен приход, при който печелите от дигитални фотоси, които иначе биха задръствали хард диска ви. Най-добрият начин да направите това? Продавайте снимките си като стокова фотография.


Какво е стокова фотография?

Още от 20-те години на миналия век стоковата фотография набира популярност като фотобанка (или фотохранилище, ако предпочитате) за всякакъв тип медии: печатни публикации и флаери по онова време и предимно уебсайтове в днешно време. Основно, човекът, който използва и публикува снимката, плаща лицензионна такса, което може да е от няколко цента до няколкостотин долара. И тогава и сега, този метод е много по-изгоден отколкото една медия да разполага с фотографи на щат. При това, изобщо не смятаме времето, което е отнемало за проявяване и коригиране на снимките, нещо което в днешно време отнема броени секунди.



Издателите (или тези, които използват и публикуват снимките) са намирали необходимите фотоси сред обемни каталози, а след това на компакт дискове; сега фотобанките са онлайн, изцяло дигитални. И разбира се, че има много големи играчи на тази сцена, като Getty Images, но има и множество микро-фотобанки. Тези сайтове изпитват страхотен глад към ново съдържание и точно на това място се появявате вие. Микробанката ще приеме снимките ви, а след това ще започне да ги върти в собствената си екосистема, докато не се появи някой, който има интерес към точно този тип снимки. Агенцията получава своя дял от лицензионната такса, вие също.



Важно е да имате предвид, че това е пасивен доход. Освен това "пасивен доход" в перспектива, защото ще трябва да свършите доста предварителна работа. Заснемането е само началото, след това трябва да качите снимките към съответния сайт и да попълните всички необходими метаданни. Обикновено, с цел намаляване на спама, не може да се качват група от снимки едновременно, а само по една. А ако искате да сте успешни, колкото повече качвате (и бъдат одобрени), толкова по-добре. Но няма как да разчитате, че ще направите пари бързо и лесно, защото тази дейност вече се изпълнява от хиляди хора по света. В такъв случай, дали ще забогатеете и ще направите милиони? Не искаме да кажем, че е невъзможно, но трябва да сте най-добрия сред най-добрите, а в този случай, вече би трябвало да имате галерия, да правите публични изложби и редовно да снимате кориците на популярните списания. Реално погледнато, вероятно в началото няма да изкарвате и за кафе (на месечна база!), но ако сте постоянни и имате късмет, една снимка може да изплати целият ви труд. Основателят на Photerloo (сайт за качване на снимки едновременно сред няколко фотобанки) трудно е правел по 100 долара на месец, но една конкретна снимка му докарва 4 хиляди долара. Това е отнело около 6 хиляди лиценза сред 5 различни фотобанки, тъй като за една снимка се плаща между 20 цента и 5 долара. Разбира се, няма как да знаете дали ще ви сполети подобно щастие, освен ако сами не качите няколко от най-хубавите си снимки.



Съвети и трикове за снимане на стокови фотоси


Не правете снимки с идеята да са стокови. Предвид това, че тепърва навлизате в тази среда, пагубно е да правите всяка снимка с цел печалба. Не мислете "О, от това ще се получи чудесна стокова снимка!", защото не само, че ще изгубите забавното, интересното и творческото в процеса, но и защото няма как да прогнозирате какво точно им трябва на клиентите и какво ще се превърне в комерсиално.


Внимавайте за брандове и логота. Стоковите снимки е препоръчително да не съдържат брандове и логота. Тези, на които се вижда запазена марка или авторско право могат да бъдат избрани, но тогава съответните марки са изцяло в правото си да поискат своя дял.


Писмено съгласие от човека на снимката. Никой не иска сток снимката им да стане глобален комерсиален феномен и да се окаже, че човекът който се вижда в далечината –дори да е симпатичната братовчедка – иска своя дял и да се стига до съдебен спор. При публична снимка с много хора, това не е задължително. В противен случай, хвърлете поглед на бланката, която се попълва според ASOMP (American Society of Media Photographers).


Ключовите думи трябва да са простички. Към всяка снимка, която публикувате ще трябва да попълните редица метаданни, а ключовите думи (таговете) са едни от най-важните. Не се разливайте в обяснения, използвайте прости, кратки, масови думи.



Снимайте в колкото се може по-висока резолюция. Фотобанките предпочитат да предлагат изображения в множество размери – възможно е да изискват повече пари за по-големи размери. Затова бъдете сигурни, че снимате на максималната резолюция, която позволява устройството ви. При цифровите фотоапарати, това обикновено са некомпресирани RAW изображения.


Не слагайте филтри. Хората не търсят нещо, което могат да намерят в Instagram. Търсят се професионално направени изображения. Ако имат нужда от силно обработена снимка, вероятно са платили лиценза за такава програма и ще си свършат работата сами. Освен това, много повече възможности има да работиш върху "сурова" снимка, отколкото върху обработена такава.



Приемете, че много от снимките ви няма да бъдат публикувани. Обикновено сайтовете не приемат всяка една снимка, която им се предлага. Нормално е ако не сте професионален фотограф, при 10 предложени снимки да не одобрят нито една. Свиквайте. Не всяка снимка е самородно злато. Прегледайте какво се предлага и се постарайте да достигнете подобно качество.


Обмислете ъпгрейд на снимачното оборудване. Някои микро-фотобанки са доволни на снимки направени от iPhone, Galaxy или Pixel, че дори и предлагат приложения това да се случва по-бързо и лесно. Но за големите имена в бранша, като iStock и Getty Images, това няма да е достатъчно. Те предпочитат про снимки направени от про апаратура.

Следва продължение, в което ще разгледаме най-популярните сайтове, където можете да продавате снимките си...

6 одобрения
3 неодобрения
Още от рубрика "Lifestyle"
КОМЕНТАРИ ОТ  
Трябва да сте регистриран потребител, за да коментирате статията
"Как да продаваме снимките си онлайн?"



    

абонамент за бюлетина