Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Филмите, които ни разкриват бъдещето на технологиите

За да създаде мрачния високотехнологичен свят през 2054 година за сай-фай блокбъстъра Minority Report, режисьорът Стивън Спилбърг месеци наред се е консултирал с екип от експерти футуристи, компютърни инженери, философи, творци и архитекти.

10 март 2015
12282 прочитания
8 одобрения
3 неодобрения

Владимир Георгиев

За да създаде мрачния високотехнологичен свят през 2054 година за сай-фай блокбъстъра Minority Report, режисьорът Стивън Спилбърг месеци наред се е консултирал с екип от експерти футуристи, компютърни инженери, философи, творци и архитекти. Зад този труд стои желанието на Спилбърг всичките джаджи и технологии във филма да се сбъднат някой ден. Minority Report се появява на екран през 2002 година и досега творчески е обрисувал и съвсем точно предсказал няколко технологии, включително мултитъч интерфейса, ретина скенерите, електронната хартия, а дори и софтуера за предсказване на престъпления. В действителност много предприемачи и компании гледат на филма като на източник на вдъхновение за следващата си голяма иновация.

За режисьорите, за авторите на сай-фай литература, за разказвачите бъдещето винаги е било фонтан от творчески възможности, начин, чрез който да се борим със страховете си от неизвестното, обрисувайки ги като художествена измислица. Спокойно можем да кажем, че фантастичните истории са тестово поле на това, което може да бъде светът ни. А със скоростта на развитие на визуалните CGI ефекти и инструментите за правене на филми дори още по-фантастични, хипердетайлни визуализации на въображението са възможни. CGI често не е в плюс за филмите, но истината е, че възходът на дигиталните филмови технологии направи по-лесно от всякога изобразяването на бъдещия дигитален свят.

Прочетете още: Джобно кино: Най-добрите видеoплeйъри за Android и iOS

И така, пост-Minority Report и още повече пост-2001: A Space Odyssey, какво ни предсказва киноиндустрията? Какви иновации ще вдъхновят визията на авторите на филми? В следващите редове ще разгледаме филми от последните години, които ни разкриват бъдещето на технологиите.

Филмите, които ни разкриват бъдещето на технологиите

Iron Man (2008)

Какво виждаме: Лабораторията на мултимилиардера Тони Старк е пълна с всевъзможни фантастични джаджи, но нищо не е по-впечатляващо от персоналния му асистент J.A.R.V.I.S. Интерфейсът, който използва, и холографската периферия, която Старк манипулира единствено с помощта на ръцете си (за разлика от Minority Report, където се изискват специални ръкавици), са все неща, които силно ни интересуват.

Истинската част: Не само че J.A.R.V.I.S е това, което до известна степен представлява Siri, но изпълнителният директор на Space X Елън Мъск е точното копие на Старк от истинския живот. Мъск от известно време работи по виртуална работилница, подобна на лабораторията на Старк, а през 2013-а демонстрира начин за проектиране на ракетни части, използвайки единствено жестове. Според Мъск подобна технология ще революционализира дизайна и производството.

На другия край на света дизайнерът Джинха Лий експериментира с възможностите компютърният екран да изчезне. Неговият прототип SpaceTop показва десктопа като портал, който може да бъде докоснат и чрез който се манипулират дигитални обекти. Идеята е много интересна, задължително обърнете внимание на видеото по-горе.

Филмите, които ни разкриват бъдещето на технологиите

Her (2013)

Какво виждаме: Няма да намерите нищо, което да наподобява Google Glass и Pebble часовника във филма на Спайк Джоунз и визията му за бъдещето. Макар технологията да е навсякъде, тя е тиха, скрита и ненатрапчива, лъкатушеща безпроблемно около живота на главния герой Тиодор. В този свят няма клавиатури, мишки, джойстици или копчета – всичко, от десктоп машината до гейминг конзолата, се активира и управлява с глас или жестове, включително приятелката му, операционната система от ново поколение Саманта.

Истинската част: Засега технологията, която стои зад Саманта, е далеч отвъд възможностите на Google Now и Siri, но според популярния футурист Рей Курцвейл това може да стане действителност до 2029 година. Учените вече експериментират с методи, чрез които технологията може да помага на хора с психологични проблеми, като роботите тюленчета, които се грижат за пациенти с деменция. И макар Саманта да е на поне една десетилетка разстояние, то технологията за лекуване на самотата е нещо от обозримото бъдеще.

Засега технологията, която стои зад Саманта, е далеч отвъд възможностите на Google Now и Siri, но според популярния футурист Рей Курцвейл това може да стане действителност до 2029 година

Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)

Какво виждаме: Любовниците Джоел и Клементайн наемат компанията Lacuna Inc. да изтрие спомените им след драматичната им раздяла. Лекарят записва и проследява мозъчната активност на Джоел – докато описва как той и Клементайн са се влюбили, а след това всичко се е разпаднало, – и системно използва кодирани фрази, за да насочи и селективно изтрие болезнените спомени, свързани с Клементайн. По-голямата част от филма се развива в съзнанието на Джоел.

Истинската част: Все още не съществува технология, която може да намали болката от раздяла, но през 2013-а учените откриха гена за изтриване на паметта при мишките. Впоследствие успешно бяха направени опити с лекарство, наречено "HDAC2" (инхибитор), за да се манипулира мозъкът на мишката и успешно да бъдат "изтрити" травматичните й спомени. Резултатите от тези изследвания могат да бъдат чудотворни за пациенти, страдащи от посттравматичен стрес (военни ветерани например).

Все още не съществува технология, която може да намали болката от раздяла, но през 2013-а учените откриха гена за изтриване на паметта при мишките.

Total Recall (римейкът от 2012-а)

Какво виждаме: Почти всяка сцена от този филм включва някакво напредничаво хай-тек творение – устройства, записващи сънища, имплантиране на спомени, летящи автомобили, холографска комуникация, хладилници с тъч екрани и т.н. Удивителна е и една друга технология – телефонният имплант в ръката на главния герой. Когато нашият човек си постави ръцете на твърда повърхност като прозорец например, той се трансформира в екран.

Истинската част: Колкото и невероятно да изглежда, това е напълно реална технология. Airborne Ultrasound Tactile Display е дело на учените от Университета на Токио и както сами можете да видите, изглежда фантастично. Предвижданията са, че тактилното осезание ще бъде усъвършенствано и готово за световния пазар в рамките на следващото десетилетие.

Колкото и невероятно да изглежда, това е напълно реална технология.

Pacific Rim (2013)

Какво виждаме: Йегери, гигантски хуманоидни мекове, са създадени от хората, за да се защитят срещу кайджу, колосални чудовища, които изникват от портал на дъното на Тихи океан. Всеки йегер се контролира от съзнанието на двама пилоти; колкото по-синхронизирани и съвместими са двете съзнания, толкова по-ефективен е йегерът.

Истинската част: Общото разбиране е, че при физиката на реалния свят няма как да съществува нещо подобно на йегер. Но според Suidobashi Heavy Industries в Япония поне първата стъпка може да бъде направена, а именно 4-метров, 5.5-тонен робот на име Kuratas. Този симпатяга струва 1.3 млн. долара и ще минат поне няколко години, за да може да влезе в реална бойна ситуация, но и така изглежда впечатляващо.

За сметка на това друго парче от пъзела е реалност – интерфейс, контролиран единствено със силата на съзнанието.

Този симпатяга струва 1.3 млн. долара и ще минат поне няколко години, за да може да влезе в реална бойна ситуация, но и така изглежда впечатляващо.

Elysium (2013)

Какво виждаме: През 2154-та човечеството се е разделило на две: привилегированите живеят охотно в космическата среда Elysium, а останалите - на Земята, която се е превърнала в отвратителен за живеене боклукчарник. Тук основно впечатление прави мощният екзоскелет, с който е оборудван както главният герой, така и злодеят.

Истинската част: Режисьорът Нийл Блумкамп твърди, че това не е филм за бъдещето, а за настоящето. Той е прав, екзоскелетите се развиват със страшна сила. Напомняме, че на 12 юни 2014-а, на откриването на световното първенство по футбол в Бразилия, изцяло парализиран човек ритна първата топка благодарение на екзоскелет, който контролираше само с мисълта си. И това не е всичко. Panasonic ще пуснат тази година на пазара първите хиляда бройки (на цена от около 5000 долара) от персонален екзоскелет, с чиято помощ могат да бъдат вдигани обекти с тегло от 100 кг и да се развива скорост до 8 км/ч.

Panasonic ще пуснат тази година на пазара първите 1000 бройки (на цена от около 5000 долара) от персонален екзоскелет, с чиято помощ могат да бъдат вдигани обекти с тегло от 100 кг и да се развива скорост до 8 км/ч.

Star Wars Episode VI: Return of the Jedi (1983)

Какво виждаме: Тук имаме наистина сериозен материал за дискутиране, но нека обърнем внимание най-вече на сцената с преследването. Принцеса Лея и Люк Скайуокър са в скоростно надбягване с имперските стормтрупъри сред горите на Ендор. А с какво се надбягват? Носещи се над земята футуристични байкове.

Истинската част: До 2017-а ховърбайкът Aero може да е на пазара. Според инженерните умове на Aerofex ховърбайкът се кара подобно на мотоциклет, но може да се издигне на височина над 3 метра и да достигне скорост от 70 км/ч. Шофьорите няма да имат нужда от книжка или специална категория, за да го карат, но ще минават през едноседмично обучение. И всичко това на съвсем скромната цена от 85 хиляди долара.

 До 2017-а ховърбайкът Aero може да е на пазара.

Prometheus (2012)

Какво виждаме: От Ридли Скот, кръстника на сай-фай филмите, режисьор на класики като Blade Runner и Alien, в Prometheus има плеяда от интересни технологии. През 2093-та Weyland Industries – хиперболична композиция от Apple, Google и SpaceX – изпраща екип учени на мисия да намерят създателите на човечеството. Нашите хора разполагат с камери за хиперсън, осмо поколение андроид, автоматизирана медицинска камера, както и спектографски картографиращи дронове.

Истинската част: До момента, когато ще имаме андроиди, които трудно се различават от човек, вероятно има толкова време, колкото годината, в която се развива действието във филма. Технологията, необходима за хиперсън, е по-близо, тъй като учените вече имат пробив в изучаването на хибернацията при мечките и по какъв начин резултатите могат да се приложат към човешката психика.

Отново доста далече в бъдещето изглежда напълно автоматизираната медицинска камера – лекарите експериментират от години с дистанционно управлявани роботи хирурзи, но автоматизираните решения са далече. Още повече че подобна камера не би трябвало да съществува на Земята (но има резон да е част от космически кораб или частна собственост), тъй като ще направи безсмислени толкова много типично човешки професии.

Картографиращите дронове обаче са нещо съвсем истинско – те са базирани на LiDAR, дистанционна сензорна и далекообхватна технология, която използва светлина, за да засича повърхността. От Google използват точно тази технология за самоуправляващите си автомобили.

Картографиращите дронове обаче са нещо съвсем истинско – те са базирани на LiDAR, дистанционна сензорна и далекообхватна технология, която използва светлина, за да засича повърхността

Ender’s Game (2013)

Какво виждаме: Романът, върху който са базирани действията от филма Ender’s Game, излиза през осемдесетте години на миналия век. Поради творчески различия филмът не се реализира през всичките тези години, при все че става въпрос за един от същинските сай-фай хитове на отминалото столетие. И може би е било за добро: възходът на CGI технологията е нещо, което със сигурност би допълнило оригиналната визия на автора Орсън Скот Кард. Тренировките с лазерни оръжия при нулева гравитация, компютърните бойни симулации и самите извънземни са същинско предизвикателство за реализиране.

Истинската част: Нека за момент отново се върнем на книгата, чиято премиера е през януари 1985 година. В нея се говори за глобална информационна и комуникационна мрежа (world wide web се появява 6 години по-късно), портативни мултитъч декове (таблети) и интерактивни виртуални светове.

Разработката на автономни бойни системи – оръжия, контролирани от комплексни алгоритми, – беше основна дискусионна тема на изложението за конвенционални оръжия в Женева, Швейцария, през май 2014-а.

Любопитен факт е, че до 2030-а или най-късно 2040-а минимум една четвърт от американските войници ще бъдат заменени от роботи и дронове. А техниката вече играе значителна роля на бойното поле с летящи дронове, които пускат ракети, дистанционно контролирани роботи, стрелящи с картечница, също както и BigDogs, които трябва да се използват като мулета, за да носят екипировка, по-тежка от 100 кг.

В момента не ни е никак трудно да си представим как цяла война се провежда от компютри и роботи.

В момента не ни е никак трудно да си представим как цяла война се провежда от компютри и роботи.

8 одобрения
3 неодобрения
Още от рубрика "Lifestyle"
КОМЕНТАРИ ОТ  
john.watsonsnu
22:34, 01 май 2017
Благодаря за добрата критика Ме и братовчед ми се готвеха да направят някои проучвания за това Имаме книга от нашата местна библиотека, но мисля, че съм научил повече от тази публикация. Много се радвам да видя такава голяма информация да се споделя свободно там [ препратка ]
1
одобрения: 1
Трябва да сте регистриран потребител, за да коментирате статията
"Филмите, които ни разкриват бъдещето на технологиите"



    

абонамент за бюлетина